Brama garażowa rolowana czy segmentowa
O tym jaki garaż wybierzemy powinniśmy zastanowić się już na etapie budowy domu. Umożliwi to dokładniejsze dopasowanie bramy do wielkości jaką będziemy potrzebowali, aby bezawaryjnie wjechać swoim pojazdem do garażu. Na rynku znajdziemy bardzo dużą ofertę tego typu produktów, spełniających różne kryteria zarówno jakościowe, jak i zarówno z zakresu bezpieczeństwa, termoizolacji, sposobu otwierania oraz cen. Po lekturze naszego artykułu dowiecie się, która brama garażowa jest lepsza: rolowana czy segmentowa - bowiem te dwa rodzaje są najpopularniejszym wyborem większości klientów.
Brama garażowa rolowana
Brama garażowa rolowana nazywana jest inaczej, bramą roletową lub żaluzjową. Swoją nazwę zawdzięcza konstrukcji, przypominającej klasyczną roletę okienną lub żaluzję. Takie działanie w bramach roletowych umożliwia specjalna kaseta, do której zwijane są jej wszystkie części. Tego typu bramy wywijane są z kilkucentymetrowych stalowych lub aluminiowych, niezbyt wąskich lameli. Z reguły wypełnione są one pianką poliuretanową. Doskonale sprawdzą się tam, gdzie nie mogą być zastosowane innego rodzaju bramy, np. segmentowe. Konstrukcja bram rolowanych nie jest uzależniona od rodzaju nadproża i nie wymaga jego wysokiej instalacji. Tego rodzaju bramy mogą być instalowane również na zewnątrz garażu i zajmują niewiele miejsca, co jest idealnym rozwiązaniem dla tych klientów, którym zależy na oszczędności przestrzeni. Dodatkowym atutem jest wygodna obsługa i szczelność bram rolowanych, mają one niezłe właściwości termoizolacyjne.
Niestety wadą bram rolowanych jest ich wysoka cena. Tego rodzaju bramy zawsze instalowane są z napędem automatycznym, dlatego tez nie można wybrać tańszego wariantu. Choć ostatnio ceny markowych producentów spadły, wciąż na rynku bram garażowych zaliczane są do tych najdroższych.
Brama garażowa segmentowa
Bramy garażowe segmentowe, zwane też sekcyjnymi cieszą się największą popularnością wśród klientów. Na rynku dostępne są bramy segmentowe górne i boczne. Popularniejszym wariantem są górne wersje bramy segmentowej, które mają skrzydła składające się najczęściej z 3 do 6 segmentów, połączonych ze sobą zawiasami zabezpieczonymi uszczelkami. Rozwiązania to doskonale chronią przed wszelkimi niebezpiecznymi warunkami atmosferycznymi. Czołowi producenci regularnie udoskonalają te sprawdzone rozwiązania. Brama garażowa serii RSD02 w portfolio produktowym firmy DoorHan posiada unikatowy system sprężyn skrętnych zapewniających równowagę skrzydła bramy. Model ten posiada również możliwość instalacji okien doświetlających oraz drzwi przejściowych.
Nieco mniej popularny wariant bram segmentowych - boczny jest ciekawą alternatywą dla tych, którzy mają szerszy i niższy garaż. Segmenty w tym wariancie ustawione są pionowo i zachodzą na jedną ze ścian garażu, a prowadnice montowane są na suficie oraz w podłodze obiektu. Jest to dobre rozwiązanie, dla tych którzy chcą szybciej dostać się do garażu w celu pozostawienia np. motoru lub roweru, ponieważ nie trzeba długo czekać aż otworzą się całe wrota.
Niezaprzeczalnym atutem bram segmentowych jest ich nieograniczony design i kolorystyka. Klienci często wybierają tego rodzaju bramy nawet do otworów z nadprożem w kształcie łuku.
Ceny bram segmentowych uzależnione są od ich rodzaju. Brama segmentowa górna to wydatek ponad 2700 zł. Koszty zależnie są od producenta i od tego czy skrzydło jest dodatkowo ocieplane. W marketach budowlanych można dostać tego rodzaju produkt mniej renomowanych marek nawet za kwotę 2100 zł. Wszelkie niestandardowe rozwiązania, np. drzwi lub okno w bramie to także dodatkowe koszty.
Brama segmentowa boczna, choć ma podobną konstrukcję do bramy górnej jest nieco od niej droższa. Powodem takiego stanu rzeczy jest mniejsza popularność tego wariantu, który stosuje się wyłącznie w wymagających sytuacjach montażowych.
Porównanie bramy garażowej uchylnej oraz rozwieranej
Brama garażowa uchylna
Bramy uchylne ustąpiły ostatnio pola modelom segmentowym, jednak nadal wybierane są chętnie, przede wszystkim ze względu na przystępną cenę i prostą budowę. Skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad samochód, a potem chowa się pod sufitem garażu. Konstrukcja wykonana jest zazwyczaj ze stali lub aluminium. Mogą być wykończone okładziną z drewna lub PVC. Występują w wersji zimnej lub ocieplonej styropianem. Stosunkowo niska cena to nie jedyna ich zaleta. Bramy uchylne montuje się łatwo, ponadto można je stosować nawet w garażach z niskim nadprożem.
Brama garażowa rozwierna
Bramy rozwierne nazywane również skrzydłowymi analogicznie do tradycyjnych drzwi składają się z jednego lub dwóch skrzydeł umocowanych na zawiasach na bocznych ościeżach. Jeśli chodzi o termoizolacyjność oferują więcej możliwości. Są ocieplane styropianem lub pianką poliuretanową. Ich jedyną wadą jest to, że otwieranie ich wymaga zabezpieczenia stosunkowo dużo miejsca na podjeździe.
Brama garażowa rolowana czy segmentowa - który wybór lepszy?
Podstawową cechą każdego typu bramy garażowej powinna być niezawodność działania, która sprawdzi się w różnych warunkach atmosferycznych oraz solidność jej wykonania, która ograniczy awaryjność itp. Zależnie od potrzeb klienta - nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jakiego typu dokonać wyboru - czy wybrać bramę rolowaną, czy segmentową. Jeżeli zależy nam na cichym sposobie otwierania i zamykania bramy, powinniśmy zdecydować się na bramę rolowaną, która jest wyposażona w uszczelki szczotkowe na prowadnicach, umożliwiające cichy domyk. Doskonałą propozycją będzie w tym wypadku brama garażowa rolowana aluminiowa RH77M. Jej atutem jest podwyższona odporność ze względu na zwiększoną gęstość pianki. Jednak, jeżeli mamy nieco organiczny budżet i zależy nam na lepszym designie, a także lepszej termoizolacyjności - powinniśmy zdecydować się na bramę segmentową RSD02. W wyborze obu bram większość klientów ufa zdecydowanie renomowanym producentom, którzy dysponują fachową siecią serwisową.